Agencja marketingu medycznego i farmaceutycznego – jakie szczegóły decydują?

Agencja marketingowa, z którą pracowałaś/eś ostatnio nad reklamą leku jest świetna. Podwykonawca zapewnił Ci wywiad środowiskowy wśród farmaceutów i dostarczył do Twojego działu medycznego ładny plik z treściami. W miarę sprawnie udało Ci się im wytłumaczyć, jak i na co stosuje się produkt leczniczy, którym się opiekujesz – to brzmi super! A co jeśli powiem Ci, że to strasznie dużo niepotrzebnej pracy? Szczególnie że przy okazji pojawiło się kilka błędów…

Specyfika obszaru działań – czemu wybrać agencję marketingu medycznego?

Na jakie reklamy trafiasz w sieci? Co wpada Ci do skrzynki mailowej, co do pocztowej, a co do oka, kiedy jedziesz autostradą? Tekstylia, HoReCa, automotive i pozostałe powszechne dziedziny w ujęciu marketingowym nieznacznie różnią się między sobą pod kątem problematyki marketingowej. 

Zupełnie inaczej należy spojrzeć na zagadnienia medyczne, czyli leki, suplementy, wyroby medyczne czy usługi zdrowotne lub okołozdrowotne. Dlaczego? Ot, chociażby dlatego, że istnieje kilkanaście dodatkowych aktów prawnych, które zawierają przepisy regulujące reklamę w tych obszarach. Także z powodu samej percepcji ostatecznego odbiorcy, który z konsumenta zamienia się w pacjenta, a zły proszek do prania powoduje mniejszą szkodę niż źle dobrany lek.

Już w obliczu tych dwóch, przykładowych argumentów wypada rozważyć, czy aby na pewno Twoim produktem nie powinni zająć się profesjonaliści, a nawet profesjonaliści medyczni. Bo łatwiej jest nauczyć medycyny marketingowca, czy marketingu medyka?

Rozumieją Twój produkt i znają środowisko

Agencja marketingu medycznego czy agencja marketingu farmaceutycznego – w praktyce taki podział nie ma już znaczenia. Agencja bowiem operuje w jednym środowisku i musi rozumieć całe, holistyczne ujęcie relacji między pacjentami, profesjonalistami medycznymi i zmieniającymi się ciągle warunkami. 

Chcesz sprawdzić, czy zwykła agencja poradzi sobie w świecie leków, chorób i listy refundacyjnej raz na 3 miesiące? Zadaj jej przedstawicielom kilka pytań podczas spotkania:

  • Dla kogo jest mój produkt?
  • Jak wygląda ścieżka zakupowa produktu i kto go może polecić?
  • Jakie towarzystwo naukowe może współpracować z tym produktem?
  • Jacy są konkurenci mojego produktu i jaka jest ich kategoria dostępności?

Od agencji marketingu medycznego, w której pracują osoby z wykształceniem medycznym, odpowiedzi uzyskasz od razu albo po sprawdzeniu 2 haseł w sieci. Ile czasu na satysfakcjonującą dla Ciebie odpowiedź potrzebowałaby klasyczna agencja marketingowa?

Reklama oparta na dowodach

Kojarzysz decyzję GIFu sprzed 4 lat o wycofaniu reklamy Gardimaxu, której treść mówiła “zwalcza wirusy, bakterie i grzyby”? Aby prawidłowo przygotować tę reklamę, wystarczyło ściśle trzymać się ChPL. Dla osób bez wykształcenia medycznego podobne błędy mogą się pojawiać i to naturalne – prawdopodobnie dla większości ludzi różnice między bakterią i wirusem są marginalne lub nie ma ich wcale. Tym bardziej w kontekście stosowania leków.

Co zatem, jeśli do przygotowania jest nie tylko reklama, ale także materiał edukacyjny dla lekarza? Zespół w agencji marketingu medycznego, który posiada właściwe wykształcenie, potrafi samodzielnie dokonać wyszukiwania, selekcji i analizy badań naukowych, a następnie stworzyć prawidłową merytorycznie i atrakcją treść. I to bez angażowania na wiele godzin zewnętrznych konsultantów (nieznających kontekstu) lub Działu Medycznego w Twojej firmie.

Rzeczywista oszczędność

Pracujesz z ekspertami i wiesz, że ich wiedza jest wartościowa – widzisz to także w wysokości kontraktów. Pozornie wydawać Ci się będzie, że agencja marketingu medycznego, w której pracują profesjonaliści, z pewnością będzie droższa. Czy aby na pewno?

Rynkowo, kluczowym wyznacznikiem stawek zawsze będzie czas. W której agencji przygotowanie materiału do lekarzy zajmie mniej czasu? Tej, która posiada fachową wiedzę, czy tej drugiej, w której wszystkiego trzeba uczyć się od zera z dodatkowym ryzykiem popełnienia błędu? 

W ostatecznym rozrachunku, jeśli jesteś managerem w firmie farmaceutycznej lub placówce ochrony zdrowia, korzyścią dla Ciebie będzie współpraca z agencją, której codziennością jest rynek ochrony zdrowia.

Bądź #wise i napisz do nas.

Udanej pracy,
mgr farm. Sławomir Łudzik
Członek Zarządu w WiseMed