Dlaczego monitoring mediów to kluczowa część strategii marketingowej

Pracujesz z produktem lub opiekujesz się dobrym imieniem marki. Pewnego dnia ktoś z innego działu wysyła Ci screenshota z Twittera (tak tak, teraz to X), że owoc Twojej pracy został zaatakowany przez internautę.. tydzień temu. W tym samym czasie dostajesz informację, że od dwóch miesięcy wiadomo o zapowiedzi nowej konkurencji dla Twojego leku. Ciężki dzień, prawda?

Monitoring mediów – serdeczny przyjaciel dziennikarzy, giełdowych graczy, ale przede wszystkim właścicieli i opiekunów marek. Dzięki temu narzędziu w łatwy sposób zapanujesz nad wszystkim, co pojawia się w mediach na temat Twojego brandu!

Czym jest monitoring mediów?

To oprogramowanie dostępne przez przeglądarkę (tak jak poczta, Facebook, formularz kontaktowy na wisemed.pl), które pozwala Ci na “przeskanowanie” sieci i wyłapanie wszystkich istotnych newsów

Przykłady? Oczywiście! Wyobraź sobie, że chcesz:

  • sprawdzić newsy na temat Adamedu na forach z ostatniego półrocza;
  • zobaczyć posty na Facebooku z grudnia, które mówią cokolwiek o Polpharmie;
  • otrzymać każdego dnia raport o wpisach z całej sieci, w której pojawia się hasło “konkurs dla farmaceutów”.

Jak działa monitorowanie mediów?

Zauważ, że podając przykłady, zwerbalizowaliśmy jednocześnie nasze cele monitoringu. Każdy z nich zawiera przedmiot, kanał i czas, w jakim śledzimy media. Systemy do monitorowania opierają się przede wszystkim na analizie słów kluczowych. Są to pojedyncze słowa lub złożone frazy, których obecność jest skanowana w tekście (lub wideo!).

Dzięki temu oprogramowanie potrafi wygenerować Ci raport, w którym znajdziesz oczekiwane wzmianki w postaci zestawienia m.in.:

  • fragmentu wpisu, który używa słowa kluczowego;
  • szacowanego zasięgu/liczby odwiedzających;
  • sentymentu wpisu (nie zawsze);
  • linku do tego wpisu.

Tak wygląda wybrany fragment raportu z Brand24 na temat Polpharmy.

Źródło: Brand24

Czym różni się monitoring od zwykłej wyszukiwarki (np. Google, Yahoo)? Otóż monitoring daje znacznie więcej – m.in. te dane wymienione powyżej. Przeglądarka nie powie Ci, ile osób prawdopodobnie zobaczyło dany wpis. Nie określi też samodzielnie dodatkowych danych, takich jak ekwiwalent reklamowy czy najważniejsi influencerzy marki. To oprogramowanie do monitoringu może już zrobić!

Kluczową zaletą jednak jest stały monitoring i okresowe (nawet kilka razy dziennie) raporty czy alert wysyłany dodatkowo, gdy nagle pojawi się znacznie więcej wpisów zawierających wybrane słowa kluczowe.

Po co monitorować media?

To wydaje się oczywiste, jednak podsumujmy. Cele monitoringu mediów obejmują analizę i zrozumienie aktywności medialnej wszystkich dostępnych grup interesariuszy danej marki. Pozwala to na:

  • analizę wizerunku i budowanie relacji ze społecznością;
  • śledzenie konkurencji;
  • badanie efektywności kampanii marketingowych;
  • śledzenie trendów i zmian w nastrojach społeczeństwa;
  • identyfikację potencjalnych zagrożeń i kryzysów;
  • zrozumienie potrzeb i preferencji klientów;
  • wzrost sprzedaży.

Podsumowanie – monitoring mediów w strategii marketingowej

Jeśli jeszcze nie korzystasz z monitoringu mediów, to uwierz mi – zdecydowanie warto zainwestować w oprogramowanie i osoby, które zajmą się analizą wyników. Monitorowanie przysłuży Ci się do zaplanowania strategii i jej aktualizacji (ocena retrospektywna analogicznych działań czy badanie konkurencji), a także do bieżącego obserwowania postępów i określania wymiernych efektów działań PR.

Masz pytania dotyczące monitoringu mediów? Napisz do nas!

Przesyłam pozdrowienia
mgr farm. Sławek Łudzik
Członek Zarządu WiseMed
#be_wise